Iron man, zonnesteek, Thansanqa, Addo, enz! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk Moekotte - WaarBenJij.nu Iron man, zonnesteek, Thansanqa, Addo, enz! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk Moekotte - WaarBenJij.nu

Iron man, zonnesteek, Thansanqa, Addo, enz!

Door: AnoukMoekotteinZuidAfrika

Blijf op de hoogte en volg Anouk

29 April 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Jullie dachten toch niet dat ik jullie vergeten was, toch??? En nee ik ben ook niet opgegeten door een leeuw ;) !
Wat de reden is dat ik nu pas weer een blog schrijf zullen jullie zo wel lezen.

Laten we maar beginnen waar ik gebleven was. Zondag; verkeersregelaar zijn bij Iron Man, wat een opgave! (Grapje!)
De Iron Man Event is een groot evenement waar atleten van over de hele wereld naar toe komen. Ze doen mee aan een triatlon van 3.8km zwemmen in de zee, 180.2km fietsen en 42,2km hardlopen. En wat had ik het te doen met ze! Op het moment dat ze moesten zwemmen, stond er namelijk ontzettend harde wind, hoge golfen en regende het ontzettend. Wat een rotweer, dat zou wat betekenen voor de rest van de dag...gelukkig viel dat reuze mee en was het de rest van de dag droog en de wind iets gezakt.
Wij moesten die dag het verkeer regelen bij het Willows Resort, maar door het evenement waren daar bijna geen mensen. Om de atleten een beetje op te beuren, hebben we ze toen 8 uur lang in de zon staan aanmoedigen! Het resultaat? Een verbrand gezicht (knal rood!), zonnesteek, last van onze stem (gelukkig had ik geen last van mijn stem)en natuurlijk ontzettend dankbare atleten!

We zijn daarom maandag en dinsdag, op een ritje naar de apotheek na, ook maar thuis gebleven.

Woensdag waren we weer fit genoeg om de boodschappen te doen. Ryan heeft ons hier nog meegeholpen en heeft ons direct een paar leuke restaurantjes enzovoort in PE laten zien. Nadat we de boodschappen hadden gehaald en rondgebracht, heeft Ryan ons meegenomen naar het Red District Museum. Dit is een museum wat midden in de township ligt en verteld over de geschiedenis van het gebied. Ik had op sommige momenten toch echt wel een brok in mijn keel. Sta je daar in een kamertje van drie bij drie, tegen elke muur hoog opgestapeld...allemaal dozen, met namen van vermoorde mensen en "niemand" wist wie het gedaan had. Het is toch onbegrijpelijk hoe de mens in elkaar zit, als je kijkt naar de wereld oorlogen, de apartheid en natuurlijk naar al die andere burgeroorlogen.
En nu maar weer even over naar een luchtiger onderwerp, want zoals Peter zegt: het verleden moet je loslaten, je kunt het niet veranderen en als je het met je meedraagt, wordt het alleen maar zwaarder. Hoewel het soms goed is om er bij stil te staan.

Donderdag zijn we naar het project geweest. Eerst naar de crèche om daar mee te helpen. Er was een verjaardagsfeestje, dus het werd een mooie kliederboel, maar óóóó zo gezellig!
'S middags zijn we naar het jongenshuis geweest. Daar hebben we geholpen met het huiswerk. Gelukkig mocht ik de jongste kinderen helpen! Samantha had namelijk de oudere kinderen onder haar hoede en zij moest wiskunde doen...nog steeds niet te begrijpen voor mij ;) .
De kids die ik hielp, moesten woorden in de goede kolom zetten; wat vind je op het platteland, wat in de stad en wat kun je op beide plekken vinden? Een hele opgave als je niet goed weet hoe beide dingen eruit zien, omdat je niet veel verder komt dan Motherwell en niet weet wat sommige woorden inhouden. Maar met een beetje hulp van mij, lukte ze het toch om het zelf in te vullen.
Aangezien mams kledingpakket woensdagmiddag aangekomen was, had ik dat ook bij de jongens uitgedeeld. Ze waren er ontzettend blij mee, één van de jongens stond te dansen in de kamer met zijn "nieuwe" jeans en wilde één van de truien zo graag hebben, dat hij de mouwen maar opstroopt als hij hem draagt. En toen was die nog bang dat ik nog nee kon zeggen ook...nou als je een kind zo blij ziet met tweedehands kleding, kan ik dat echt niet meer ;) !

En toen was het alweer weekend...tot en met dinsdag. Heel Zuid-Afrika heeft een extra lang weekend, want vrijdag was het de dag van de vrijheid en dinsdag de dag van de arbeid en ach maandag zijn ze dan ook lekker vrij.

Vrijdags zijn we naar Green Acres geweest om educatief speelgoed voor de crèche te kopen. We hebben al een heleboel leuk spul gezien en gekocht. We gaan nog verder opzoek naar materiaal en hiervoor kan ik een aanvraag indienen bij Stichting Thamsanqa.nl. Zij hebben een groot bedrag voor educatie gekregen van een school. Mijn donatiegeld, kan ik dus weer ergens anders in steken. Binnenkort maar eens om de tafel met Tia en Louise (als ze weer beter is) om te bespreken wat de kinderen en de huisjes nog nodig hebben.
Toen we thuis waren, was er een verrassing, Anneke en Thijmen van Stichting Thamsanqa.nl waren er. Wat gezellig! Direct een hele avond gekletst over onze ervaringen en ideeën en die van hun.
Daarnaast waren we er nog steeds niet uit wat er met de auto aan de hand is. En heb ik voor de zekerheid toch maar besloten om een huurauto te lenen voor het weekend, zo konden we ook veilig overal heen karren. En dat deden we dus ook.

Zaterdag heeft Peter ons geholpen met een goede deal maken en toen hij alleen terug reed, haperde bij hem de auto ook. Hij heeft nu het idee waar het weg komt en wil de auto naar de volkswagengarage brengen om hem aan de computer te zetten en te kijken wat de kosten zijn van het maken van de auto. Dat zal één deze dagen wel gebeuren...
Maar nu hadden we dus een huurauto dus we zijn er maar meteen mee opstap gegaan. Naar Jeffreys Bay, waar je goed kan surfen. Er was daar op dat moment een surfwedstrijd bezig en er stond een leuk marktje. Na wat gedronken te hebben op een terrasje zijn we toch maar naar huis gegaan. We wilden onderweg nog langs het Walmerwinkelcentrum, maar doordat we een afslag hebben gemist, zijn we alleen maar wezen touren met de auto ;) Ook leuk!

Vandaag zijn we naar Addo Elephant Park geweest. We hebben daar eerst drie kwartier rondgereden en zijn vervolgens terug naar het begin gegaan voor onze gamedrive. Daar stapten we om 9 uur bij de gids in de jeep voor een 2 uur durende gamedrive. We zagen allerlei dieren en kregen allemaal informatie, ook reden we over ontzetten bobbelige zandwegen. Om wagenziek van te worden, maar zo ontzettend gaaf!
Toen we terug waren, zijn we na het winkeltje bekeken te hebben en wat gegeten en gedronken te hebben, onze eigen auto weer in gestapt en hebben de rest van de dag door het park gereden. Ook toen zagen we nog een heleboel beesten. We zagen wel gezegd de big 2. De Olifant en de Buffel, je moet toch wat als je ze niet alle 5/7 ziet ;) .
Na bijna alle paden (waar je zelf mag rijden) te hebben gehad, zijn we moe maar voldaan naar huis teruggekeerd. Weer een hele ervaring rijker!

Morgen wordt het 33 graden en daarom gaan we lekker zonnen (Ja we passen op met de zon ;) ) en misschien even het water in bij Sardinia Bay Beach.

Tot schrijfs!

  • 29 April 2012 - 17:53

    Rob:

    Mooi stuk lief. Kan niet wachten om er zelf heen te gaan!

    dikke kus

  • 29 April 2012 - 18:41

    Antoinette Moekotte :

    Mooie foto's Anouk en je weer een lekker verhaal om te lezen. Veel plezier morgen op het strand.

    Kusssssssssssssssssss, mam.

  • 30 April 2012 - 17:06

    Manon Moekotte:

    Hoi Anouk, super leuk weer om te lezen! Wij volgen hier alles. Veel plezier en geniet van elke minuut!! Veel foto's maken, zijn mooi! Doeiiiii

  • 08 Mei 2012 - 18:34

    Ha Anouk:

    Leuk om nu te weten naar wie ik schrijf.....wij zijn weer veilig in Nederland aangekomen en hebben een hele goede reis gehad.Weer begonnen op school.......zou willen dat ik nog in PE was!! Koud hier en meteen de eerste dag regen.Ik vond het erg gezellig met jullie bij Peter en Daphne,jullie zijn een leuk stel stagiaires,goed bezig en het kan niet anders dan dat ze daar bij Thamsanqa erg blij zijn met jullie.Hoe vond Peter de verjaardagsslingers die jullie voor hem hadden gemaakt??
    Heb net de mooie tekening ingelijst voor basisschool "de Zonnevogel"en ben nu bezig met een fotocollage!
    Ik heb heel wat fotootjes laten afdrukken, wordt een leuk bedankje voor de donatie van de school.Nog bedankt voor de goede service!!
    En? doet Harry het weer goed??
    Ik ben blij dat jullie weer zonder problemen kunnen rondtoeren daar.
    Ik wens jullie nog een hele mooie tijd en ik hoor graag wat jullie nodig hebben voor de creche, ik zal Fré vragen het geld over te maken dat jullie nodig hebben.
    Groetjes en een dikke knuffel voor iedereen daar.

    PS: hoe is het afgelopen met de som van Simphiwe? Thuis heeft mijn zoon hem uitgelegd, ik snap nu hoe het zit maar vind het wel ingewikkled!
    Kwam S. eruit met deze oplossing??

    Liefs en groetjes van Anneke Stultiens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 29335

Voorgaande reizen:

07 April 2012 - 23 Juli 2012

Mijn avontuur in Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Landen bezocht: